program |  organizator |  patronat |  sponsorzy |  galeria |  napisali o forum |  goście specjalni |  kontakt |           english  

    www.gdynia.pl  
  
IX MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2009 ODBYŁO SIĘ W DNIU 9 PAŹDZIERNIKA 2009 *** NAJWIĘKSZE WYDARZENIE GOSPODARCZE NA POMORZU *** NOWE TRENDY, NOWE WYZWANIA, NOWE ŹRÓDŁO INSPIRACJI

GDYNIA


W Gdyni - nazywanej często miastem biznesu - dominują małe i średnie firmy. One stanowią o sile, dynamizmie i nowoczesności Gdyni. Systematycznie rośnie liczba rejestrowanych podmiotów gospodarczych. Aktualnie jest ich 31 272 ( w 2001 r - 28 724), w tym spółki z udziałem kapitału zagranicznego - 813 ( w 2001 r. - 685).
Szczególnie dynamicznie rozwijają się firmy reprezentujące takie dziedziny jak: finanse, konsulting, pośrednictwo, firmy badawczo - rozwojowe i przetwarzania informacji.
Firmy tego sektora stanowią blisko 25 procent wszystkich, działających w Gdyni (gdy średnia dla Polski, to 17 procent).
W ćwierćmilionowej Gdyni samych tylko firm, zajmujących się pośrednictwem finansowym działa ponad 1520.
Gdynia jest miastem banków. Swą centralę ma tu Nordea Bank Polska S.A., wszystkich zaś jednostek bankowych jest w Gdyni 105, ze stałą tendencją rozwoju sieci oddziałów, filii i przedstawicielstw.

. Coraz wyraźniej rysuje się perspektywa powstania w Gdyni nowej dzielnicy biznesu: banków, hoteli, firm żeglugowych, maklerskich, ubezpieczeniowych, wystawienniczych - w tzw. Strefie Rozwoju Centrum Miasta, położonej na pograniczu portu i Śródmieścia. To 100-hektarowy teren, na którym znajdują się kilometry torów kolejowych, które przed II wojną światową stanowiły portowy "magazyn na szynach" węgla, przywożonego koleją ze Śląska i oczekującego na załadunek na statki. Dziś ze względu na inne funkcje gdyńskiego portu, teren nie jest wykorzystywany lecz ma przed sobą atrakcyjną przyszłość.

Rzadko które w Europie miasto tej skali co Gdynia dysponuje tak atrakcyjnymi, położonymi w centrum terenami rozwojowymi. Po zakończeniu trwających aktualnie procedur prywatyzacyjnych PKP powstaną warunki umożliwiające powstanie dzielnica, w której istotnym dla biznesu atutem będzie bezpośrednia bliskość portu i centrum miasta - z jego wszystkimi atrybutami.

. Gdynia, to najbardziej morskie z polskich miast. Od lat około 40 procent gdynian zatrudnionych jest w gospodarce morskiej. To naturalna konsekwencja
specyfiki miasta - jego położenia geograficznego i infrastruktury. Stratedzy zakładają, że taka tendencja się utrzyma. Port - jest jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku, na co maja wpływ inwestycje w obu terminalach kontenerowych, ładunków masowych i terminalu promowym.
W roku 2007 Port Gdynia zanotował rekordową ilość przeładowanych towarów - 17 milionów t. Są to najlepsze wyniki w historii Portu! Od początku obecnego stulecia przeładunki podwoiły się. Gdyński port korzysta z koniunktury w wymianie handlowej z krajami azjatyckimi oraz regionem Morza Bałtyckiego, jednocześnie prowadząc rozsądną politykę inwestycyjną. Liczba samych tylko kontenerów przeładowanych w 2007 r. w Gdyni wyniosła 700 tys. TEU. Coraz większe znaczenie ma dla gdyńskiego portu obsługa połączeń promowych i ruchu statków pasażerskich. Nowy terminal pasażerski ma stanąć w Gdyni już wkrótce.



Widoczne są już pozytywne skutki inwestycji drogowych podjętych przez Miasto przed kilkoma laty. Budowa autostrady A-1 oraz dokończenie Trasy Kwiatkowskiego - arterii łączącej port z siecią dróg międzynarodowych - oraz ulicy Janka Wiśniewskiego i Drogi Gdyńskiej stwarzają nowe perspektywy rozwojowe zarówno portu i firm funkcjonujących w jego obrębie oraz z nimi kooperujących, jak i całego Miasta.



Cztery stocznie, liczne firmy spedycyjne, maklerskie, połowów i przetwórstwa rybnego - od 80 lat, czyli od początku istnienia miasta - dopełniają obraz morskiej Gdyni.

. Turystyka staje się z roku na rok coraz istotniejszą gałęzią gospodarki Gdyni. Naturalne walory i bogatą ofertę kulturalną Miasta i jego okolic odkrywają dla siebie rzesze zagranicznych gości, przybywający tu nie tylko tradycyjnie - pociągami i samochodami lecz także drogą morską - promami ze szwedzkiej Karlskrony i statkami wycieczkowymi - z całego świata. Dzięki atrakcyjnej ofercie tanich linii lotniczych i bliskiemu sąsiedztwu lotniska L. Wałęsy - coraz więcej turystów przybywa też samolotami.

Wystarczy porównać kilka wymownych liczb: w 1992 r Gdynię odwiedziło promami i statkami pasażerskimi 160 558 turystów, w 2005 r - 557 784 gości. W 2005r. z noclegów w hotelach i pensjonatach skorzystało 225 629 osób.

W sezonie letnim 2006 r., dzięki gdyńskiej inicjatywie powstał nowy turystyczny produkt regionu - tramwaj wodny na Półwysep Helski. Dzięki dotacji samorządów województwa pomorskiego, Gdyni, Jastarni i Helu - powstała tania alternatywa transportu samochodowego. Z dużymi szansami na rozwój, być może przy pomocy funduszy UE, ze względu na stymulujący wpływ tego rozwiązania na turystykę, w perspektywie - w wymiarze ponadregionalnym, bałtyckim.


 

. Coraz intensywniej rozwija się w Gdyni tzw. turystyka biznesowa, zwłaszcza poza sezonem letnim. Kongresy, fora gospodarcze, zjazdy naukowe, międzynarodowe spotkania polityków, czy nawet konwencje partyjne organizatorzy chętnie lokują w Gdyni. Przykładem jest choćby nasze Międzynarodowe Forum Gospodarcze, czy Międzynarodowy Kongres Kardiochirurgów, Międzynarodowy Zjazd Urbanistów - jesienią 2006 r.

Gdynia dysponuje dobrą bazą i dobrze przygotowaną kadrą. I ma dobrą markę, a także - duży potencjał rozwojowy. W Nadmorskiej Strefie Prestiżu Miejskiego, czyli na terenach, położonych wzdłuż Zatoki Gdańskiej i klifowego, zalesionego wybrzeża, a zarazem tuż obok centrum Gdyni, los zrządził, że obszar ten nie został dotychczas urbanistycznie zamknięty. Dzięki temu jest wyzwaniem dla najlepszych - inwestorów i architektów. Tu bowiem mogą powstawać tylko obiekty najwyższej jakości.
Jest to rejon Skweru Kościuszki, z nabrzeżem przy którym cumują najwspanialsze żaglowe i pasażerskie statki świata, gdzie jest malowniczy port jachtowy, akwarium, planetarium, bulwar nadmorski, Teatr Muzyczny i nowe gmachy Muzeum Miasta i Marynarki Wojennej. Tu właśnie, zaledwie 12 metrów od brzegu powstaje jeden z najwyższych w Polsce kompleksów mieszkaniowo - apartamentowych - Sea Towers (138 m). Już niebawem będzie to oryginalny, architektoniczny akcent Gdyni i zarazem nowa turystyczna atrakcja.

. Gdynia należy do ścisłej czołówki miast polskich o najniższej stopie bezrobocia (4,1% w lipcu 2007 r.). A jest to najlepszy barometr kondycji gospodarczej. Gdyński rynek pracy tradycyjnie cechuje energia, przedsiębiorczość, ambicja, aktywność i zdolność adaptacji do zmieniającej się koniunktury, wysokie kwalifikacje, zarówno pracodawców jak i pracowników. Dzięki tym cechom Gdynia z małej wsi w latach 1926-1939 przekształciła się w ponad 100-tysieczne miasto. Te tradycje są w Gdyni żywe. Ważnym czynnikiem jest dobry społeczny klimat dla dobrych pomysłów. Na podatny grunt trafiają rozliczne inicjatywy samorządu, stymulujące rozwój Miasta. Najmłodszą z tych inicjatyw jest projekt www.innowacje.gdynia.pl, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego celem jest wzrost konkurencyjności regionu przez tworzenie i rozwój sieci współpracy przedsiębiorstw, służącej transferowi know-how i technologii, zwłaszcza w następujących branżach.: biotetechnologia, It-telekomunikacja, przemysł morski - stoczniowy, ochrona środowiska, otoczenie biznesu.

Gdynia jest miastem, w którym szczególnie dynamicznie rozwijają się firmy, reprezentujące sektor nowych technologii. Szczególnie zaś hołubi się ambitnych, odważnych, nowocześnie myślących w Pomorskim Parku Naukowo - Technologicznym. To zarazem miejsce i instytucja, pełniąca rolę pomostu między środowiskiem naukowym, jednostkami badawczymi, lokalną społecznością a przedsiębiorcami i inwestorami, zainteresowanymi lokowaniem kapitału w nowe pod względem technologicznym projekty. Zamierzonym celem tego przedsięwzięcia jest wzrost udziału branż rozwojowych na lokalnym rynku pracy, nowe miejsca pracy w działalności produkcyjnej i usługowej, mniejsze uzależnienie kondycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw od wyników ekonomicznych dużych firm gospodarki morskiej. W biurowcu i zabytkowych wnętrzach dawnej zajezdni komunikacji miejskiejdzięki inicjatywie samorządu gdyńskiego i wsparciu funduszy UE, powstała niezwykle atrakcyjna, znakomicie wyposażona przestrzeń, a w niej sale wystawiennicze, Wdrożeniowe Laboratorium Biotechnologii i Ochrony Środowiska, prototypownia, sale konferencyjne. Oficjalne i uroczyste otwarcie Parku - we wrześniu 2006r. ale już od pewnego czasu z miesiąca na miesiąc przybywa firm, które tutaj realizują śmiałe, atrakcyjne rynkowo projekty, zakwalifikowane przez radę naukową Parku. Aktualnie (stan na 20 lipca 2006 r.) rozwija tu działalność 47 firm sektora it, biotechnologii, wzornictwa.

. Firmy działające w PPNT są już laureatami prestiżowych konkursów. I tak Ivo Software - w 2003 r. a Astcon Rozwiązania Informatyczne w - 2006, to zwycięzcy Konkursu GDYŃSKI BIZNESPLAN, który od kilku lat zachęca, zwłaszcza młodych do uruchamiania własnych firm, realizujących nowatorskie projekty o walorach rynkowych. Wszystkie Firmy w PPNT mogą liczyć na pomoc Miasta, które jest inicjatorem i patronem przedsięwzięcia. Oprócz znacznych ulg w opłatach za korzystanie z nowoczesnej infrastruktury PPNT Miasto oferuje firmom bezpłatne szkolenia. I tak na przykład, w marcu br. dotyczyło ono problematyki venture capital i business angels - źródeł i metod pozyskiwania kapitału na rozwój firmy.


 | program | organizator | patronat | sponsorzy | galeria | napisali o forum | goście specjalni | kontakt |   3net.pl